Scooter vakantie met Mien en Peer

Bagage op de scooter

Gewoon veilig niet teveel mee nemen.
Bagage op de scooter

Vakantie bagage mee nemen op de scooter.


Waar je het beste al je spullen kan opbergen zo dat je er zo weinig mogelijk last van hebt.
Wij hebben de nodige ervaring opgedaan met het ritje naar Pisa.
En onder tussen al meer als 8000 km gereden in 3 vakanties.
Scooter vakantie rit 2017

Al onze kleding zit in de rode ex rugzakken.
In die blauwe zaken de slaapzaken.
De grijzen zak zit de tent, in de zij tassen kook en eet gerij.
Onder mijn zadel 2takt olie, gereedschap en reserve spullen.
Onder mijn vrouw der zadel ook 2takt olie, en nog wat ander klein spul.

Ik weet wel het klinkt niet wijs maar iedereen heeft wel 1 tik.
Iedereen die op vakantie gaat met de scooter, zonder begeleiding van een bezemwagen, kent het ‘probleem’ om alle bagage op een zo prettig mogelijke manier mee te nemen op de scooter.
In dit artikel behandelen we de mogelijkheden en geven we een aantal tips wat betreft bagage op de scooter.

De eerste tip: sjouw geen dingen mee die je niet echt nodig hebt.
Nutteloze vracht kost extra brandstof en beperkt het rijplezier.

De bagage mogelijkheden


Pas op met spinnen en haakjes die langs je scooter schuren en zo krassen kunnen veroorzaken.
En met een beetje pech jou verwonden.

Topkoffer
zijn veelal waterdicht, is vast gemonteerd op de scooter en zijn afsluitbaar met een slot.
Vaak kun je er ook je helm in kwijt.
En Hoef je dus niet met je helm en spullen rond te sjouwen als je je scooter ergens hebt geparkeerd.
Waarom rijdt niet iedereen met een koffer?
Nadelen van koffers zijn: de hogere kosten, en er moeten extra beugels op je scooter gemonteerd worden.
Een goede topkoffer is afsluitbaar met een slot, eenvoudig afneembaar (handig om je bagage van de scooter naar bijvoorbeeld het hotel te brengen.

Een tailpack
is een tas die geplaatst wordt op het zadel van de duopassagier.
Middels verstelbare banden kan een tailpack aan het zadel of de complete achterkant van de scooter worden bevestigd.
Het meenemen van een duopassagier is dus onmogelijk.
Tanken word ook een stuk lastiger bij menig scooter.
Het grote voordeel is dat de bestuurder van een scooter minimale hinder ondervindt van een tailpack.

Een bagagerol
is een goedkoop alternatief voor een tailpack.
De bagagerol wordt achterop de scooter(op het zadel voor de duopassagier) bevestigd middels sjorbanden.
De bagagerol wordt vaak ik combinatie met de topkoffer gebruikt.
Een goede bagagerol is uiteraard regendicht en het volume is afhankelijk van de inhoud.

Een rugzak
Is zeer geschikt voor het vervoer van kleine hoeveelheden, niet te zware bagage.
Een zware rugzak is belastend voor je rug.
Het zwaartepunt van het geheel (scooter en rijder) ligt hoger, wat een nadelige invloed op je rijgedrag kan hebben.
Een rugzak wordt daarom meestal gebruikt bij korte trips en bij langere trips voor het meenemen van de bagage die je niet op je motor wilt laten zitten (je papieren, geld, fototoestel e.d.).
Een goede rugzak voor op de scooter is regendicht.

Bij een valpartij is er een grote kans dat je op je rug landt.
Het is daarom raadzaam geen harde objecten zoals schijfrem slot en colablikjes in je rugzak mee te nemen, tenzij deze in een zijvak kunnen worden opgeborgen, waardoor je hier niet zo snel op terecht komt.
Als de rugzak niet te groot is kan je hem natuurlijk ook aan je bagage haak hangen tussen je benen.
Dat vergroot dan weer het rij plezier.

Voor uw vertrek..!!

Weeg alle bagage van tevoren, inclusief jezelf.
Welke oplossing je ook kiest, de bagage moet zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van de scooter aangebracht worden.
Vermijdt dus zware voorwerpen die ver naar achter op de bagagedrager bevestigd worden en die de scooter zou kunnen destabiliseren.
Het meeste gewicht moet rond bestuurder en motorblok worden geconcentreerd.
Bevestig bagage zo dicht mogelijk tegen de scooter.
Dus niet boven de buddy uit en niet achter de achteras.
Niet teveel gewicht achterop, bijvoorbeeld in een topkoffer.
De scooter wordt daardoor licht aan het stuur.

Zware voorwerpen moeten bij voorkeur tussen de benen opgeborgen worden.
Wat je het eerst nodig hebt, pak je bovenop.
Verpak de bagage in een waterdichte koffer, tas of plunjezak.
Pak eventueel alles wat niet nat mag worden in een vuilniszak voordat je het in de tas stopt.
Mocht de (hoes van de) tas onverhoopt toch lekken, dan zijn in ieder geval de belangrijkste spullen droog.
Niet onbelangrijk als je met minder mooie weersomstandigheden primitief op vakantie gaat.

Zorg ervoor dat je sowieso de volgende spullen inpakt en meeneemt:

- Reparatiesetje voor banden
- Gereedschapssetje
- Motor / 2takt olie
- Tape / tie-wraps
- Slot
- EHBO-spullen
- Oordoppen
- Zonnebril
- Warmere/ koelere handschoenen (ook handig als het andere paar nat geregend is)
- Regenpak
- Wegenkaart/ Routeplan (zichtbaar)
- Veiligheidsvest (in sommige landen verplicht, mocht je pech krijgen langs de weg)
- Paspoort / id kaartje
- Rijbewijs
- Kentekenbewijs
- Groene kaart (op je telefoon kan ook)
- Creditcard
- Kaartje van je ziektekostenverzekering
- Lidmaatschap kaartje van de ANWB (niet geldig buiten NL) heb ik dus niet.
- Geld mee in je portemonnee (in Duitsland kun je soms met een Nederlands bankpas niet pinnen!)
- Reserve sleutel van de scooter

Ben je met vrienden die geen telefoonnummers weten van het thuisfront, zorg dat je ergens een aantal belangrijke nummers noteert die gebeld kunnen worden bij slechte afloop (je wilt er niet aan denken, maar stel je voor...)
Vergeet je mobiele telefoon en de lader niet.
Verder is het natuurlijk afhankelijk van de bestemming of je bijvoorbeeld een tent koop en spullen die echt mee moeten.

Breng banden op spanning.
Voorzie een testrit met volgeladen scooter(bagage) enkele dagen voor het vertrek.
Te lage bandenspanning is gevaarlijk doordat je banden oververhit kunnen raken (klapband), je stuur eigenschappen beïnvloed worden en het kost je ook nog eens extra benzine.
Zorg dat er stof dopjes op je ventielen zitten.
Denk ook aan de afstelling van je koplamp